Je bent hier:

DE LUCHTVAARTHAL

De Luchtvaarthal is sinds 1972 toegankelijk voor het publiek en wordt beheerd door het Koninklijk Leger Museum. Het KLM is een onderdeel van het WHI – War Heritage Institute – en is verantwoordelijk voor de inrichting van de collectie en het onderhoud van de vliegtuigen. De Luchtvaarthal toont maar een deel van de collectie omdat er niet genoeg ruimte is om alle vliegtuigen tentoon te stellen. De 145 in 2016 geïnventariseerde stukken, waarvan enkele niet in het museum aanwezig zijn, werden opgenomen in de algemene catalogus The Aviation Department of the Royal Army Museum in Brussels. Deze catalogus is te koop in de winkel van het Koninklijk Leger Museum.

Een kort overzicht van de collectie

Op de eerste verdieping van de Luchtvaarthal vindt u manden van luchtballonnen, vliegtuigen uit de oorlog 14-18 en daarvoor, toestellen uit het interbellum en vliegtuigen van het lichte vliegwezen van na de oorlog 40-45.

Op de begane grond bevinden zich vroegere reddingshelikopters en bijna alle jachtvliegtuigen gebruikt door de Belgische Luchtmacht sinds 1946.

Daar zijn ook toestellen tentoongesteld die de Oostbloklanden gebruikten gedurende de Koude Oorlog en vliegtuigen van NAVO-landen uit die periode en daarna.

Een deel van de begane grond is gewijd aan de oorlog 40-45 en aan transportvliegtuigen.

SABENA is vertegenwoordigd door een hoog opgestelde Caravelle. De vroegere Belgische luchtvaartmaatschappij heeft ook een stand waarop een reactor, de cockpit van een Boeing, uniformen en andere authentieke stukken te zien zijn.

Tijdperk 1919 – 1945
Helikopter
Luchtballon
Luchtschip
ULM
Vliegtuig
Zweefvliegtuig
KASSEL

12

Zweefvliegtuig - Duitsland - Max. snelheid 40 km/h – Eerste vlucht in 1920 – In het museum sinds 1971.

1919 - 1945 | Zweefvliegtuig
Bristol

149 BOLINGBROKE IV-T

Oefenvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in september 1937 – Max. snelheid 475 km/h – Verkregen door omruiling – In het museum sinds 1972.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Douglas

A-26 B INVADER

Vliegtuig voor grondaanvallen – Verenigde Staten – Eerste vlucht in juli 1942 - Max. snelheid 518 km/h – In dienst bij diverse privé maatschappijen, opgevorderd door de Belgische Staat – Geschonken aan het

1919 - 1945 | Vliegtuig
Auster

A.O.P. MK.6

Verbindings- en oefenvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in juni 1937 - Max. snelheid 302 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1947 tot 1954 – In het museum sinds 1958.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Airspeed

AS-10 Oxford Mk.

Verbindings- en oefenvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in juni 1937 - Max. snelheid 302 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1947 tot 1954 – In het museum sinds 1958.

1919 - 1945 | Vliegtuig
North American

AT-6D HARVARD

Oefenvliegtuig voor gevorderde opleiding – Verenigde Staten – Eerste vlucht in april 1936 - Max. snelheid 225 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1947 tot 1958 – In het museum sinds 1959.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Fairey

BATTLE

Verkenningsvliegtuig en lichte bommenwerper – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in maart 1936 - Max. snelheid 388 km/h – In dienst bij de Belgische Militaire Luchtvaart van 1937 tot 1940 – In het museum

1919 - 1945 | Vliegtuig
TIPSY

BELFAIR

Oefenvliegtuig voor elementaire opleiding – België – Eerste vlucht in november 1937 - Max. snelheid 190 km/h – In het museum sinds 1989.

1919 - 1945 | Vliegtuig
BÜCKER

BU 181B BESTMANN

Oefenvliegtuig voor elementaire opleiding - Duitsland – Eerste vlucht in februari 1939 - Max. snelheid 215 km/h – Wrak gerecupereerd in Oostende, gerestaureerd door de AELR – In het museum sinds 1977.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Douglas

C-47B DAKOTA

Transportvliegtuig – Verenigde Staten – Eerste vlucht in december 1935 - Max. snelheid 360 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1946 tot 1976 – In het museum sinds 1973.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Caudron

C.800 ÉPERVIER

Twee-zits zweefvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in januari 1942 – In het museum sinds 1973.

1919 - 1945 | Vliegtuig
DE HAVILLAND

DH 82 A TIGER MOTH

Twee-zits oefenvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in oktober 1931 - Max. snelheid 167 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1945 tot 1948 – In het museum sinds 2005.

1919 - 1945 | Vliegtuig
DE HAVILLAND

DH 89A DRAGON RAPIDE

Transportvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht op 17 april 1934 - 73 Exemplaren gebouwd – Max. snelheid 253 km/h – In het museum sinds 1973.

1919 - 1945 | Vliegtuig
DE HAVILLAND

DH 98 MOSQUITO NF.30

Nachtjager – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in november 1940 - Max. snelheid 655 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1947 tot 1956 – In het museum sinds 1957.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Fieseler

FI 156C-3 STORCH

Verbindings- en observatievliegtuig - Duitsland – Eerste vlucht in mei 1936 – Max. snelheid 175 km/h – Gereconstrueerd exemplaar – In het museum sinds 1972.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Schneider

GRUNAU BABY III

Zweefvliegtuig - Duitsland – Eerste vlucht in 1930 - Max. snelheid 160 km/h – In het museum sinds 1971.

1919 - 1945 | Zweefvliegtuig
HENRI MIGNET

HM-293 POU-DU-CIEL

Een-zits ULV, persoonlijk ontwerp - België – Eerste vlucht in oktober 1932 - Max. snelheid 220 km/h – In het museum sinds 1937.

1919 - 1945 | ULM
HAWKER

HURRICANE MK.IIC

Jachtvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in november 1936 - Max. snelheid 545 km/h – Bij de Allied Flight Metropolitan Squadron en daarna de Belgische Luchtmacht van 1946 tot 1951 – In het museum

1919 - 1945 | Vliegtuig
JUNKERS

JU 52/3mg3e

Burgerlijk en militair transportvliegtuig - Duitsland – Eerste vlucht in september 1930 - Max. snelheid 271 km/h – In dienst bij SABENA van 1936 tot 1946 – In het museum sinds 2001.

1919 - 1945 | Vliegtuig
SABCA

JUNIOR

Zweefvliegtuig - België – Eerste vlucht rond 1931 – In het museum sinds 1971.

1919 - 1945 | Zweefvliegtuig
KREIT & LAMBRICKX

KL-12

Een-zits ULV, persoonlijk ontwerp - België – Eerste vlucht in oktober 1932 - Max. snelheid 220 km/h – In het museum sinds 1937.

1919 - 1945 | Vliegtuig
KRAMME & ZEUTHEN

KZ III U2

Toerismevliegtuig - Denemarken – Eerste vlucht in september 1944 - Max. snelheid 185 km/h – In het museum sinds 1975.

1919 - 1945 | Vliegtuig
MILES

M.14A MAGISTER 1

Oefenvliegtuig voor elementaire opleiding – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in maart 1937 - Max. snelheid 225 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1946 tot 1953 – In het museum sinds 1974.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Gloster

METEOR F.8

Jachtvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in maart 1943 - Max. snelheid 953 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1951 tot 1963 – In het museum sinds 196.

1919 - 1945 | Vliegtuig
MORANE-SAULNIER

MS 230

Verbindingsvliegtuig en oefenvliegtuig voor gevorderde opleiding en acrobatiek - Frankrijk – Eerste vlucht in februari 1929 - Max. snelheid 205 km/h – In dienst bij de Belgische Militaire Luchtvaart vanaf 1931

1919 - 1945 | Vliegtuig
MORANE-SAULNIER

MS 315

Oefenvliegtuig voor elementaire opleiding - Frankrijk – Eerste vlucht in oktober 1932 - Max. snelheid 170 km/h – Verkregen door omruiling – In het museum sinds 1977.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Ballon Belgica 1

Nacelle

Wedstrijdballon – Mand voor Ernest Demuyter – Winnaar van de Gordon Bennett beker in 1921, 1922 en 1923 – In het museum sinds 19??

1919 - 1945 | Luchtballon
FNRS 1

NACELLE A. PICCARD

Stratosferische ballon – Gefinancierd door het Belgisch Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek – Bathyscaaf capsule gebouwd in België – Eerste vlucht in mei 1931 - Max. hoogte 15.780 m. – In het

1919 - 1945 | Luchtballon
NORD AVIATION

NORD 1002 PINGOUIN 2

Verbindings- en toerismevliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1934 als Messerschmitt 108 - Max. snelheid 300 km/h – Gerestaureerd wrak – In het museum sinds 1973.

1919 - 1945 | Vliegtuig
PERCIVAL

P.31C PROCTOR IV

Oefen- en verbindingsvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – eerste vlucht in oktober 1939 - Max. snelheid 257 km/h – In het museum sinds 1952.

1919 - 1945 | Vliegtuig
PERCIVAL

PERCIVAL D.2 GULL FOUR MK.II

Toerismevliegtuig – Verenig Koninkrijk – Eerste vlucht in begin 1932 - Max. snelheid 257 km/h – In het museum sinds 1975.

1919 - 1945 | Vliegtuig
SABCA

PONCELET VIVETTE

Motoriseerbaar zweefvliegtuig - België – Eerste vlucht in 1923 – In het museum sinds 1927.

1919 - 1945 | Zweefvliegtuig
FNRS 1

Replika

Replica van stratosferische ballon – Gefinancierd door het Belgisch Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek – Bathyscaaf capsule gebouwd in België – Eerste vlucht in mei 1931 - Max. hoogte 15.780 m. –

1919 - 1945 | Luchtballon
TIPSY

S.2

Burgerlijk sportvliegtuig - België – Eerste vlucht in mei 1935 - Max. snelheid 175 km/h – In het museum sinds 1966.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Schneider

SG 38 SCHULGLEITER

Oefenzweefvliegtuig - Duitsland – Eerste vlucht op 6 december 1937 - Max. snelheid 115 km/h – In het museum sinds 2015.

1919 - 1945 | Zweefvliegtuig
STAMPE & VERTONGEN

SV-4

Twee-zits oefen- en stuntvliegtuig - België – eerste vlucht in mei 1933 - Max. snelheid 200 km/h – Bij de Belgische Luchtmacht van 1948 tot 1977 – Acrobatische patrouille « de Pinguïns » - In het museum sinds 1980.

1919 - 1945 | Vliegtuig
STAMPE & VERTONGEN

SV-4B

Twee-zits oefen- en stuntvliegtuig - België – eerste vlucht in mei 1933 - Max. snelheid 200 km/h – Replica van het toestel waarmee Divoy en Donnet ontsnapten – In het museum sinds 1964.

1919 - 1945 | Vliegtuig
TIPSY

TRAINER I

Oefenvliegtuig voor elementaire opleiding - België – Eerste vlucht in mei 1937 - Max. snelheid 180 km/h – In het museum sinds 1989.

1919 - 1945 | Vliegtuig
SUPERMARINE

TYPE 361 SPITFIRE LF IXC

Jachtvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in maart 1936 - Max. snelheid 502 km/h – Bij de RAF en daarna bij de Belgische Luchtmacht van december 1943 tot 1954 – Gereconstrueerd toestel – In het

1919 - 1945 | Vliegtuig
SUPERMARINE

TYPE 379 SPITFIRE F.XIV

Jachtvliegtuig – Verenig Koninkrijk – Eerste vlucht in maart 1936 - Max. snelheid 706 km/h – Bij de RAF en daarna bij de Belgische Luchtmacht van 1944 tot 1954 – Gereconstrueerd toestel – In het museum sinds 1951.

1919 - 1945 | Vliegtuig
Fairchild

UC-61K FORWARDER

Oefen- en verbindingsvliegtuig – Verenigde Staten – Eerste vlucht in 1932 - Max. snelheid 198 km/h – Belgisch burgerlijke immatriculatie – Geschonken aan het museum in 1970.

1919 - 1945 | Vliegtuig
YAKOVLEV

YAK-11 MOOSE

Oefenvliegtuig voor gevorderde opleiding – Sovjet Unie – Eerste vlucht in november 1945 - Max. snelheid 460 km/h – In het museum sinds 1992.

1919 - 1945 | Vliegtuig