Je bent hier:

DE LUCHTVAARTHAL

De Luchtvaarthal is sinds 1972 toegankelijk voor het publiek en wordt beheerd door het Koninklijk Leger Museum. Het KLM is een onderdeel van het WHI – War Heritage Institute – en is verantwoordelijk voor de inrichting van de collectie en het onderhoud van de vliegtuigen. De Luchtvaarthal toont maar een deel van de collectie omdat er niet genoeg ruimte is om alle vliegtuigen tentoon te stellen. De 145 in 2016 geïnventariseerde stukken, waarvan enkele niet in het museum aanwezig zijn, werden opgenomen in de algemene catalogus The Aviation Department of the Royal Army Museum in Brussels. Deze catalogus is te koop in de winkel van het Koninklijk Leger Museum.

Een kort overzicht van de collectie

Op de eerste verdieping van de Luchtvaarthal vindt u manden van luchtballonnen, vliegtuigen uit de oorlog 14-18 en daarvoor, toestellen uit het interbellum en vliegtuigen van het lichte vliegwezen van na de oorlog 40-45.

Op de begane grond bevinden zich vroegere reddingshelikopters en bijna alle jachtvliegtuigen gebruikt door de Belgische Luchtmacht sinds 1946.

Daar zijn ook toestellen tentoongesteld die de Oostbloklanden gebruikten gedurende de Koude Oorlog en vliegtuigen van NAVO-landen uit die periode en daarna.

Een deel van de begane grond is gewijd aan de oorlog 40-45 en aan transportvliegtuigen.

SABENA is vertegenwoordigd door een hoog opgestelde Caravelle. De vroegere Belgische luchtvaartmaatschappij heeft ook een stand waarop een reactor, de cockpit van een Boeing, uniformen en andere authentieke stukken te zien zijn.

Tijdperk 1900 – 1918 
Helikopter
Luchtballon
Luchtschip
ULM
Vliegtuig
Zweefvliegtuig
Sopwith

1 ½ STRUTTER

Vliegtuig voor artillerieobservatie – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in 1916 – Max. snelheid 159 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen en daarna bij de Belgische Militaire Luchtvaart van

1900 - 1918 | Vliegtuig
Bristol

17 F2B Fighter

Jacht- en verkenningsvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in september 1916 – Max. snelheid 195 km/h – In dienst bij de Belgische Militaire Luchtvaart van 1920 tot 1930 – In het museum sinds 1989.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Nieuport

23-C1

Jachtvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1917 – Max. snelheid 165 km/h – In dienst bij de Belgische Militaire Luchtvaart van 1917 tot 1920 – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Vliegtuig
César

BATTAILLE

Driedekker, privé constructie - België – Enig exemplaar – Getest in 1912 door François Chassagne – In het museum sinds 1972.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Halberstadt

C.V

Vliegtuig voor fotografische verkenning - Duitsland – Eerste vlucht in maart 1918 – Max. snelheid 170 km/h – Toestel in restauratie – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Vliegtuig
TOESTEL
IN RESTAURATIE
LVG

C.VI

Verkennings- en artillerieobservatievliegtuig – Duitsland – Eerste vlucht in 1917 - Max. snelheid 170 km/h – In dienst bij de Belgische Militaire Luchtvaart van 1919 tot 1921 – Toestel in restauratie – In het

1900 - 1918 | Vliegtuig
TOESTEL
IN RESTAURATIE
Aviatik

C1

Twee-zits verkenningsvliegtuig - Duitsland - 1915 – Max. snelheid 142 km/h – Neergeschoten boven Nieuwpoort in 1916 – Nu in restauratie – In het museum sinds 1975.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Voisin

De Caters N IV

Experimenteel sportvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1909 - Replica – Reconstructie afgewerkt in 2008.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Fokker

Dr-1

Jachtvliegtuig - Duitsland – Eerste vlucht in juli 1917 – Max. snelheid 165 km/h – Natuurgetrouwe replica – In het museum sinds 1983.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Sopwith

F1 Camel

Jachtvliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht in december 1916 - Max. snelheid 185 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen in 1918 – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Caudron

G.III A2/E2

Twee-zits verkennings- en oefenvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1914 – Max. snelheid 114 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen in 1918 – In het museum sinds 1975

1900 - 1918 | Vliegtuig
Hanriot

HD.1

Jachtvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1916 – Max. snelheid 183 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen van 1917 tot 1926 – In het museum sinds 1924.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Voisin

LA-5

Verkenningsvliegtuig en lichte bommenwerper - Frankrijk – Eerste vlucht in 1915 - Max. snelheid 109 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen in 1915 – In het museum sinds 1988.

1900 - 1918 | Vliegtuig
TOESTEL
IN RESTAURATIE
Maurice Farman

MF.11

Lichte bommenwerper, verkennings- en artillerieobservatievliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in 1914 - Max. snelheid 109 km/h – In het museum sinds 1980.

1900 - 1918 | Vliegtuig
Ballon la Belgique

Nacelle

Mand van de heteluchtballon ‘’La Belgique’’ - België – In deze mand maakte kroonprins Albert, de latere koning Albert I der Belgen, zijn luchtdoop in 1907 – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Luchtballon
Luftschiffbau Zeppelin

Nacelle L.30

Gondel van het ‘’Luftschiffbau Zeppelin L.30’’ luchtschip - Bommenwerper - Duitsland – Eerste vlucht in 1906 – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Luchtschip
Royal Aircraft Factory

R.E.8

Verkennings- en artillerieobservatievliegtuig – Verenigd Koninkrijk – Eerste vlucht op 17 juni 1916 – Max. snelheid 157 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen in 1917-1918 – In het museum

1900 - 1918 | Vliegtuig
SCHREK-FBA

Type H

Vliegboot voor anti-duikbootopdrachten - Frankrijk – Eerste vlucht in april 1916 - Max. snelheid 142 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen in 1918 – In het museum sinds 1920.

1900 - 1918 | Vliegtuig
SPAD

XIII C1

Jachtvliegtuig - Frankrijk – Eerste vlucht in april 1917 - Max. snelheid 217 km/h – In dienst bij het Belgische Militaire Vliegwezen en daarna bij de Belgische Militaire Luchtvaart van 1918 tot 1921 – In het

1900 - 1918 | Vliegtuig